Groen, ruig en ruw

De zomervakantie in andere tijden, het is een vreemde gewaarwording. We gaan op vakantie naar Zuidwest-Frankrijk, zoals het de echte Nederlander betaamt. De afgelopen jaren heb ik tijdens de vakantie vanuit onze camping aan de Franse westkust diverse keren een dagtrip gemaakt naar de Pyreneeën. Best intensief zo’n dagje en dit jaar werd dat sowieso moeilijk, omdat we met een pasgeboren kindje onderweg waren. Lang leve de schoonouders, die net iets verderop zaten en maar wat graag op de kinderen wilden passen. Welke mountainbike verslaafde neemt deze perfecte kans nou niet om vrouwlief een keer op haar gemak te laten zonnen op het strand en zelf een dagje te biken…

Om maximaal gebruik te kunnen maken van mijn tijd besloot ik om het eens wat dichterbij te zoeken en contact op te nemen met Doug McDonald van BasqueMTB. De reviews van BasqueMTB liegen er niet om en ik had al vaker het idee gehad Doug eens te mailen om te kijken wat de mogelijkheden waren.

Op naar de Baskische kust

Zelf paden zoeken op de bonnefooi leek me een slecht plan. Zoveel mogelijk goede trails rijden was het doel en ik nam contact op met BasqueMTB. Doug, de eigenaar, had goed nieuws. Hij had nog een plekje vrij voor die dag, dus ik kon aanhaken. Met het hete weer werd besloten om de kustlijn te volgen, zodat de temperaturen in ieder geval iets gematigder zouden aanvoelen. In het binnenland liep het kwik op tot ruim boven de 35 graden, dus de keus voor een fris zeewindje klonk mij als muziek in de oren.

Op tijd naar bed en vroeg uit de veren. Zoals wel vaker kon ik ni

et slapen van de spanning, vol verwachting om in een nieuw gebied te gaan rijden. Soms lijken we net kleine kinderen! Om vijf uur ‘s ochtends was ik de tent al uit en een kwartiertje later reed ik weg van de camping. Op Trailforks had ik al een paar trails in de omgeving gevonden waar ik moest zijn en omdat ik toch ruim op tijd was,

besloot ik daar even langs te gaan. Met wat goeie tunes van The Cult en een opkomende zon reed ik bij Irun de Spaanse grens over. De betreffende trails lagen slechts enkele minuten verderop en om 7 uur zat ik al op de fiets. Na twee weken niet te hebben gefietst en met niet al te veel slaap is het niet altijd even slim om meteen met zwarte trails te beginnen, maar ach, het ging best lekker. Ruim een uurtje later kom ik terug bij de auto en na een kleine opfrisbeurt vervolg ik mijn weg naar BasqueMTB waar ik tegen 9 uur met de groep mee zou gaan.

Lunch

Bij het hoofdkwartier van BasqueMTB aangekomen maak ik meteen kennis met de groep en de gidsen en krijg ik een kleine rondleiding van Doug. Ondertussen worden de fietsen op de aanhanger gezet en even later gaan we onderweg naar de eerste startplek. Ik rijd samen met Doug, een Spaanse gids en de geboekte groep rijders die bestond uit een Italiaan, twee Portugezen en een Zwitser. We vertrekken vanaf één van de hoogste punten in de omgeving met een fantastisch uitzicht over de Golf van Biskaje. Na een stukje over een bergkam te hebben gereden droppen we in op een scala aan mooie, technische trails. Dikke pret! De meeste trails worden geheim gehouden, dus verwacht niet ze zelf op Trailforks of Strava te kunnen vinden. Ik had niet verwacht dat dit zo’n gaaf gebied zou zijn om te rijden. De trails hier zijn aangelegd door verschillende locals, die ook voor het onderhoud zorgen.

De bergen in de omgeving zijn niet super hoog, maar toch krijgen de gidsen het voor elkaar om tussen iedere shuttlerit zeker een uur te fietsen. De shuttles zelf duren nooit veel langer dan zo’n 20 minuten. Af en toe fietsen we zelf een stukje omhoog naar een volgende trail, maar de ritten zijn zo uitgezet dat er niet meer dan 600 tot 800 hoogtemeters hoeven te worden gemaakt op een dag. Wat rest is puur genieten van technische trails en mooie uitzichten. Bij de keus tussen een uitgebreide driegangenlunch of een broodje wordt unaniem gekozen voor het broodje. Meer trails, meer fietsen, meer fun. Het broodje wordt verorberd op het strand.

Na de lunch gaan we op pad met Borja Valdez. Ook een kerel die de omgeving kent als zijn broekzak. Tijdens onze rit in de shuttlebus komen we Sergio Layos tegen op zijn Evil Following. We maken een snel praatje, al uit het raam hangend en rijden daarna verder. Inmiddels vormt zich al wat bewolking. Er was ons al verteld dat het weer hier plots kan omslaan en inderdaad – het slaat om. Voor onze laatste shuttle wordt gekozen om een stukje het binnenland in te gaan in plaats van de rit naar San Sebastián. Dat mag de pret niet drukken en onze laatste afdaling brengt ons wederom over prachtige trails. We kronkelen langs een oude mijn en door een aantal tunnels in het gebergte. Momenten later doemt in de verte weer dat prachtige vergezicht op over de oceaan. Een klim van een kwartiertje zorgt ervoor dat we nog een lange trail kunnen rijden, uitkomend bij een ciderbrouwerij. Normaal kan men hier kiezen of men een lekker glaasje cider wil drinken of nog een keer met de shuttle naar boven wil. Zelf zou ik graag nog een keer met Borja naar boven willen gaan, maar helaas was de ciderbrouwerij gesloten en is het gekkenwerk om de rest anderhalf uur te laten wachten. Het is inmiddels ook al bijna zes uur en we besluiten terug te gaan naar het hoofdkwartier van BasqueMTB.  Na een volle dag op pad te zijn geweest en nog maar een fractie te hebben gezien van wat het Spaanse Baskenland te bieden heeft, kan ik niet wachten om nog eens terug te gaan naar dit gebied. Het Baskenland biedt een mix aan landschap wat uniek is en neem daarbij nog eens trails die heerlijk uitdagend zijn. Dit is één van de gebieden die op je lijst moet staan als mountainbiker.

Sinds 2008

BasqueMTB draait al een tijdje mee in de wereld van de mountainbiketours. In 2008 vestigde Doug zijn bedrijfje in het Spaanse Irun, net over de Frans/Spaanse grens bij Hendaye en het alom bekende, ietwat noorder gelegen Biarritz. Doug is een mountainbiker in hart en nieren, geboren in het noorden van Schotland. Lange tijd bleef hij woonachtig in Schotland, totdat hij daar zijn Spaanse vriendin ontmoette die daar tijdelijk werkte. Toen zij terugging naar Spanje, pakte ook Doug zijn spullen in. Het viel niet mee om een vaste baan te krijgen en na een tijdje kwam zijn – inmiddels – vrouw met het idee om iets te gaan doen met mountainbikes. Zo gezegd zo gedaan en Doug begon BasqueMTB op de kaart te zetten. De eerste jaren was het flink aanpoten, maar tegenwoordig draait het bedrijf zo goed dat zelfs Doug’s vrouw meewerkt.

BasqueMTB heeft diverse pakketten in de aanbieding. Zogenaamde “back country tours” in de Pyreneeën, alpinetochten in de hoge Pyreneeën, enduroritten in het populaire Ainsa, ritten aan de kust en in het Baskische binnenland, dagtrips, etc. Ze hebben nauwe banden met fietsenfabrikant Orbea en zo kun je dus ook de dikste enduromodellen bij BasqueMTB huren. Op YouTube is ondertussen behoorlijk wat te vinden als je zoekt op BasqueMTB. De Amerikaan Brian Kennedy van BKXC, bekend van zijn POV videos, was meerdere keren op bezoek in Spanje en heeft diverse leuke trails online staan zodat men een goed beeld krijgt van wat er allemaal te rijden is. Maar Doug is ook al bezig met filmprojecten zoals bijvoorbeeld Iago Garay’s Not Far From Home series waarin hij in aflevering 2 met de Spaanse rippers Igor Eskudero en BMX’er Sergio Layos te zien is en de heren door BasqueMTB worden gegidst.