Wat hebben wij het toch zwaar op de redactie van Mountain Bike Plus. Wij offeren ons op voor jullie bikers om de mooiste plekjes voor de liefhebber op te zoeken. Komende dagen gaan we een kijkje nemen in Finland, het land van duizend meren, korte zomers, lange winters, ongerepte natuur en een adembenemend noorderlicht. We pakken flink wat herfstkleding in, kiezen voor de LUX van Canyon en de Merida One-Twenty. Tijd om naar Schiphol te gaan, tijd voor weer een nieuwe ervaring in een voor ons vooralsnog onbekend fietsland.

We reizen via de Finse hoofdstad Helsinki naar Oulu, van waar we met de auto naar Iso-Syöte rijden. Waarom deze bestemming? Omdat hier het Lapland Bike Hotel staat. Een verblijfplaats die afgestemd is op ons soort mensen, de actieveling, de biker! Het hotel overtreft onze verwachtingen: onze kamer heeft twee verdiepingen met beneden een sauna, boven een luxe inloopdouche en een jacuzzi op het balkon, met uitzicht over een dal en een glazen dak om het noorderlicht door te bekijken. Prima uitvalsbasis!

Remschijf van het huis

Jammer van het weer. We worden op dag twee wakker met het bericht dat een storm voor stroomstoring in het zuiden van Finland heeft gezorgd en dat slechte weer nu onze kant op komt. Het geeft ons even de tijd om onze fietsen in de fietsberging in elkaar te zetten. Eén van de remschijven heeft wat schade opgelopen, maar het hotel heeft gelukkig flink wat materiaal op voorraad. Dat Bike Hotel-idee bevalt ons nu al goed. We vervangen de remschijf, stellen de veringen en banden zorgvuldig af en zijn klaar voor onze eerste kennismaking op de mountainbike met de Finse natuur.

We beginnen na de lunch met een rondje van 25 kilometer met circa 560 hoogtemeters. Het is een familievriendelijke route, die netjes aangelegd is. De omgeving is prachtig, we rijden over houten planken midden door een moeras. De klimmetjes en afdalingen zijn vergelijkbaar met die in Zuid-Limburg en de Belgische Ardennen. En het mooie is, 98 procent is singletrack! Onderweg komen we prachtige uitzichten over meren tegen en diverse stops waar we de mountainbike even wegzetten om van de omgeving te genieten.

Bij terugkomst in het hotel verrichten we wat reinigingswerk, drinken we een kop koffie en kiezen voor de jacuzzi. De temperatuur buiten ligt rond de 3 graden en het was vandaag ook nog eens nat en vochtig. We moesten continu scherp zijn, aangezien de natte boomwortels af en toe voor verraderlijke situaties zorgden.  Het eten hier past overigens perfect bij de omgeving: vanavond staat er rendierensteak op het menu.

Worsten grillen langs de rivier

We ontwaken vroeg, willen echt optimaal gebruik maken van onze tijd hier en flink wat trails ontdekken. We klimmen vanuit het dal via een loipe, in de winter een langlaufspoor, naar een hotel dat hoger ligt. De moerassige ondergrond is zwaar en drassig geworden door de vele regen die gisteren is gevallen, daarnaast zorgt het mos voor extra weerstand, maar tegelijkertijd ook voor een zachte demping.

We gaan vandaag vanaf de top voor een route van 45 kilometer met 1.000 hoogtemeters. We rijden over prachtige singletracks en langs adembenemende uitzichten van meren en bossen. Soms trappen we over onverharde wegen, dan weer over dezelfde duckboards als gisteren. De klimmetjes zijn goed te doen, maar gelukkig kunnen we onze techniek hier ook prima uittesten. En voor de afwisseling kom je ineens een pittige klim tegen of een rock garden en dan weer een afdaling vol flow. Rond 13.00 uur eten we onze meegebrachte lunch op langs een klein riviertje, waar ook een campsite is aangelegd. Er ligt hout om een kampvuur te maken en een overkapping is gebouwd voor mensen die in de wildernis willen overnachten. Klinkt aantrekkelijk, maar wij willen nog meer van de Finse natuur bezoeken vandaag. We nemen wel de tijd om even wat meegebrachte Finse worsten te grillen boven het vuur en onze bidons te vullen met het water uit het beekje. Het is te koud om lang stil te zitten.

Drie minuten later hebben we het echter alweer warm, een lekkere klim brengt ons naar een mooie heuvelrug. We zien bossen en meren, maar worden afgeleid door het rijplezier. De ondergrond is hier zanderig en snel droog, gelukkig maar, aangezien er soms zelfs wat sneeuw lijkt te vallen.

We eindigen de rit met een klimmetje over asfalt, 3 kilometer en een stijgingspercentage van ongeveer 12 procent. We hebben wel een warme douche, een mok koffie en een sportmassage in het hotel verdiend.

Noorderlicht

De omgeving hier is prachtig, even geen afleiding van schermen, maar puur de natuur. Dat zorgt ervoor dat ik voldaan in slaap val, ondanks mijn poging wakker te blijven om het noorderlicht te zien. Dat is mijn reisgenoot wel gelukt, die zit dan ook met een grijns aan het ontbijt. Maar ik ben al tevreden met de zonsopkomst van vanochtend, een indrukwekkend beeld.

We vertrekken vandaag niet per fiets, maar gooien onze bikes in de aanhangwagen. We zijn hier maar drie volle dagen en zouden eigenlijk zeker een week nodig hebben om de regio fietsend te verkennen, dus besluiten we vandaag een tour per auto te doen. We zoeken de mooist plekjes op. In de ochtend betekent dat een bezoekje aan een traditioneel hout gestookte Finse sauna, gerund door een man die de naam ‘Paulie’ draagt. Hij blijkt daarnaast vrij aardig te kunnen zingen en drukt ons drie van zijn singletjes in de handen. We lunchen ook bij onze vriendelijke gastheer, in de Sauna Bar onderaan een skihelling die in deze periode vooral wordt gebruikt door kinderen met mountainbikes. In de bar wordt in de winter goed gefeest, après-ski is hier ook een bekend fenomeen.

We trekken verder en komen wat rendierboeren tegen. We brengen een bezoek aan een van de grootste Huskyboerderijen van deze omgeving. Als de bewolking wat toeneemt, koersen we terug naar het hotel. Morgenochtend om 02.00 uur begint de terugreis.

Puur natuur

Outdoor adventure, dat is wat bij ons blijft hangen na deze trip. Finland is echt voor de natuurliefhebber. Het land heeft alles in zich om een van de populairste oorden voor mountainbikers te worden, maar mag nog wel wat werk steken in de afwisseling qua trails. Iets meer uitdaging en variatie zou leuk zijn. Maar het is een geweldig gebied voor iedereen die van buitensport houdt. De combinatie tussen het mountainbiken, de ervaring in de natuur, het noorderlicht en de ongerepte omgeving bezorgen ons een meer dan voldaan gevoel als we op Schiphol weer in de drukte stappen.

Lapland Bike Hotel

Het Lapland Bike Hotel in Iso-Syöte is het eerste hotel in Finland dat het hele jaar door service biedt voor de fietsers. Ze bieden alle faciliteiten die je wenst op een vakantie met de mountainbike: een fietsopslag met afsluitbare ruimtes, mogelijkheden om je bike een onderhoudsbeurt te geven, gereedschap en reserveonderdelen, beschikbaarheid van gidsen, routemaps en GPX-bestanden en het aanbod van een sportontbijt en lunchpakket. Daarnaast verhuren ze mountainbikes, fatbikes en roadsters en kun je fietskleding kopen in het hotel, dat meerdere jaren op rij geëerd is als beste van Finland. De eigenaren zijn ook fervent liefhebbers van de mountainbikesport en dat merk je.