De Vitriooltrail: Jaaroverzicht 2014

door : W. Indop 31 dec. 2014

Op de laatste dag van het jaar kijkt onze huiscolumnist op geheel eigen, W. Indopiaanse wijze, terug op het afgelopen jaar: 2014 samengevat in de beste quotes uit De Vitriooltrail, ontsproten uit het sarcastische brein van W. Indop.

Januari
NIEUWJAARSWENSEN
• Alle cynici, sarcasten, cartoonisten en columnisten veel inspiratie.
• Alle ruimdenkende, vrolijke, respectvolle en oprechte mensen veel geluk.
• En de rest een jaar lang stekende jeuk aan de bilspleet.

HET RECHT OP STILSTAND
'Zwakke weggebruiker' is in deze trouwens een handig eufemisme: als fietser gebruik je de weg niet, je wordt er hooguit gedoogd. Een schaamlapje als pathetisch bewijs dat je de weg mag gebruiken, op eigen risico welteverstaan.

Mei
VIP HORROR
In grote partytents (nog zo'n gruwel) schurken geblondeerde en gemaquilleerde bimbo's zich tegen pocherige en patserige macho's aan. De lauwe cava wordt naar binnen geklotst. Schransend als overlevers van de Holocaust gaan ze zich te buiten aan een buffet met amuse-gueules, foie-gras, kaviaar, gerookte zalm en andere designerhapjes. De Porsche Cayenne verdringt de Audi Q7, wagens voor dealers en pooiers.

EL NINO
Daar op die dag, met zicht op besneeuwde bergtoppen, diepblauwe meren en groene weiden, besloot El Niño - het kleintje - om El Niño - de storm - te worden. Mountainbiker zou hij zijn. Want mountainbikers zijn echte mannen. En echte mannen plakken banden.

Juli
DIGITAAL INDRUK MAKEN
We willen alles met de wereld delen, maar in de eerste plaats willen we toch vooral dat parallel universum voeden met zelfgezochte complimenten.

Augustus
WERELDKAMPIOEN
Wel veel te weten gekomen over een of andere balsport in Brazilië, iets met gruwelijk efficiënt duikende Nederlanders, stuntelend swingende Belgen en een bijtende Uruguayaan.

DE GROETEN VAN W. INDOP

Oktober
DE ZIEL VAN CROSSCOUNTRY
Maar in plaats van de mogelijkheden van renner en materiaal ten volle te benutten, gaan we betuttelend te werk. Och, arm jongetje en arm meisje, een ritje van anderhalf uur zal wel lang genoeg zijn. En een bandje vervangen, dat hoef je niet te kunnen. Dat doen wij wel voor je. Nog even en we rijden drie rondjes van vijfhonderd meter rond een overdekte tribune.

COMPOST, SMAKELIJK!
Maar de gezonde en ethisch verantwoorde voedingsmaffia wordt zo fanatiek dat je zou denken dat ze met een maagzweer rond hossen. Als je niet dagelijks je portie biologisch geteeld zeewier, rijstballen, quinoa en sesam eet, dan sta je eigenlijk al met een been in het graf.

December
DE OBESITASBIKE
Het fenomeen is natuurlijk niet nieuw. Het is oude koeien uit een vergeten sloot halen, er een vers sausje overheen gieten, netjes vacuüm verpakken als nieuwe trend en de goedgelovige gemeenschap kan er weer tegenaan.

Het jaar is ten einde. Tijd voor goede voornemens, denk ook ik elk jaar opnieuw. De goede voornemens van vorig jaar zijn nog niet uitgevoerd of er liggen alweer nieuwe wensen op de plank. Niki Terpstra op zijn kop schijten bijvoorbeeld. Een preview over de jaarwisseling heen naar mijn eerste column in 2015.

OVER NIKI, APPELEN EN PEREN
Arme Niki Terpstra. Al dat spannend lycra is ongetwijfeld nefast voor de toevoer van bloed en zuurstof naar de hersenen.

De Vitriooltrail
De Vitriooltrail is de maandelijkse column in Mountain Bike Plus magazine en een vervaarlijk stinkende, zure singletrail door het verdorven en sarcastische brein van columnist W. Indop.

vi∙tri∙ool (het, de; o en m)
zwavelzuur; hevig bijtende, scherp aantastende woorden of uitingen

Illustraties: Joost Keers

Tags : jaaroverzicht 2015, mtb, vitriooltrail

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Reageer